Írni és olvasni jó!

Műkedvelők írásai.

Kürthy Paula írásai

Friss topikok

Archívum

Ismeretlenül

"Olyan világban élünk
hol a jóra nincs remény.
Hol egymástól félünk,
s a hazugság erény.
Hol becsülete van
tolvajnak, csalónak.
Hol nagyon nehéz
megmaradni jónak."

Még több... Felnőtteknek

Gyermekeknek

Humoros ez+az...

Bábjelenetek könyve

Ünnepek és hétköznapok az óvodában

Picit más...

Regény

Hozzászólások

2008.04.12. 22:29 Kürthy_1

Kürthy Paula: Utazás a múltba

 ÚJ GALAXIS 10. szám.

Sokáig gondolkodtam, papírra vessem-e ezt a hihetetlen históriát, amely 2003-ban fenekestül felforgatta az életemet. Még ma is megborzongok, ha elgondolom, mi minden történt, vagy mi minden lehetett volna. Titkok, amelyek kiderültek, csalódások, amelyek elkerülhetetlenek voltak, homály, és misztikum, amire nem találok magyarázatot, kérdések, amelyekre talán sohasem kapok választ. Események, amelyek egy átlagosnak hitt, esős augusztusi napon kezdődtek.

Tanár vagyok. A Műegyetemen informatikát tanítok. Emlékszem, aznap sokáig dolgoztam, így csak késő délután tudtam elindulni a Farkasréti Temetőbe, ahol egy sírmegváltást kellett elintéznem. Szerencsére az irodát még nyitva találtam, és az ügyintézés sem tartott túl sokáig. Minden gyorsan, olajozottan ment. Éppen kifelé ballagtam, amikor aznap sokadszorra eleredt az eső.
- Nyári zápor. Hamar eláll. – nézegettem a hirtelen besötétedett mennyboltot, és sietni kezdtem. Pár lépés után már úgy esett, mintha dézsából öntötték volna, ezért gyors elhatározással menedéket keresetem. Így esett választásom egy közeli, házszerű építményre. Már majdnem a fedele alá értem, amikor fülsiketítő csattanással az épület tetején álló közel kétméteres vaskeresztbe belecsapott a villám. Soha életemben nem ijedtem meg annyira, mint akkor. Szívdobogva figyeltem, amint a kékes színű cikázó fény még egyszer komótosan körbejárja az épület csúcsát, és hurkot vetve eltűnik az ég sötétjében. És akkor a fém vörösen izzani kezdett… Aztán néhány pillanattal később a rázúduló esőtől sistergő, sziszegő hangot adott. Fejemben nyomást, fülemben zúgást érzetem. Összerezzentem, majd önkéntelenül az eresz alá ugrottam.
- Ördögi! – csúszott ki ijedten a számon, és óvatosan kisandítottam a felettem toronyként magasodó keresztre. Meglepődve láttam, hogy az immár ezüstösen foszforeszkálva világít. A körülötte felszálló vízgőz pedig egyre nagyobb méreteket ölt. Kicsit furcsa volt, mert a heves szél ellenére nem oszlott szét, helyette tölcsérszerűen elterült, és sűrű masszaként lassú, örvénylő mozgással lebegni, majd ereszkedni kezdett. Hirtelen egy pillanatra magam is úgy éreztem, mintha súlytalan lennék, aztán valami beszippantott… Nem tudom, mi történt velem, csak azt tudom, hogy amikor újra érzékeltem a külvilágot, éppen  ott álltam, ahol annak előtte…
- Érdekes… – tűnődtem el e fizikai lehetetlenségen, de aztán egy mennydörgés magamhoz térített. A felvillanó újabb villámfényben hirtelen egy közeli síremlékre esett tekintetem. Márványba vésve megláttam rajta a saját nevem. Kivert a víz, libabőrös lettem. Visy János, mutatta az írás, és Istenemre mondom, megfordult velem a világ. Közelebb léptem, de a halvány betűket újraolvasva ismét, ugyanazt láttam. A furcsa érzés odaszögezett. Úgy emlékszem, elhűlten álldogáltam még egy darabig, aztán az évszámokat látván Közel harminc év után, újra eszembe jutott az apám…
- Ő lenne az? – bámultam hitetlenkedve a kőbe vésett évszám láttán. - A Visy név nagyon ritka…, Csakis róla lehet szó… Apámról, akinek titka ebben a sírkamrában nyugszik. – gondoltam egyre fokozódó izgalommal, de akkor még nem sejtettem, milyen nagyot tévedek.
Közben elállt az eső. Mire a temető főbejáratához értem, elhatároztam, ha törik, ha szakad, utánajárok a családi titkoknak. Először megkérdezem anyám húgát, Ilust, aki esetleg többet tud a régi időkről, vagy kifaggatom féltestvéremet, akinek édesanyja, Fruzsina talán bővebben mesélt a múltról. De azt mindenképpen kiderítem, ki is volt az a férfi, az én apám, akiről anyám, amíg élt, mélységes mélyen hallgatott, döntöttem el, amíg a kocsimhoz értem, majd nem sokkal utána belevegyültem Budapest forgalmába, hogy ebben a cudar időben minél előbb hazaérjek.
 
***
 
Telt-múlt az idő, de bármilyen szorgalmasan kutattam a családi múltat, hetekig nem jutottam eredményre. Különösen sokat gondoltam a temetőben lezajlott természetfeletti jelenségre. Nem találtam rá magyarázatot, egészen addig, amíg egy reggelen fel nem figyeltem egyik volt tanítványom fecsegésére. Éppen leszálltam az ötös buszról, amikor, hazafelé mentemben mellém szegődött.
- Jó napot tanár úr! Mit szól, milyen meleg van? – rázkódtam össze, gondolataimból ocsúdva egy csilingelő női hang hallatán. Ahogy így visszagondolok, csöppet sem örültem, hogy elmélkedésem közben megzavartak, ám a kedvesen mosolygó ismerős arc láttán azonnal megenyhültem.
- Kezeit csókolom Katinka! Lassan már nem is merem tegezni! Egy igazi nő lett magácskából! – viccelődtem vele, amitől ő zavartan szabadkozni kezdett.
- Jaj! Ne mondjon már ilyet tanár úr! – kacarászott, miközben hátizsákjától megszabadulva megpróbálta lehúzni magáról a kardigánját. S hogy elterelje a szót, inkább az időjárásról kezdett beszélni.
- Őrület! Novemberben ilyen meleg! A reggeli hírekben mondták, hogy a nyár végén felrobbant valami távoli üstökös. Szó volt az univerzum tágulásáról, meg valami téridő elméletről és ismeretlen fizikai jelenségekről, de hát tudja tanár úr, magas ez nekem… Sosem voltam valami jó fizikából. Holnap meg kánikula… Tiszta röhej! – csacsogott a maga módján egészen addig, amíg házuk kapujában búcsút nem intett.
Megvallom, örültem, amikor magamra maradtam. Kicsit ugyan elgondolkodtam a relativitás elméletéről. Pörgött az agyam és talán még egy keletkező idő visszacsatolást is el tudtam volna képzelni, de mivel nem vagyok sem fizikus, sem csillagász megmaradtam magamban azzal, hogy a rejtélyt valószínűleg nem én fogom megoldani. Egyébként is, amióta kijöttem a temetőből, lekötött az a kutatómunka, amit az elődeim származásának kiderítésével kapcsolatban végeztem. Sokkal jobban foglalkoztatott, vajon mit hoz majd a múlt ismerete számomra. Kicsit féltem is, de minél többet törtem rajta a fejem, annál inkább amellett döntöttem, hogy fel kell gombolyítanom, azokat a szálakat, amelyek életemben, mint fekete lyukak éktelenkedtek. Így aztán hazatérve éppen csak becsaptam a bejárati ajtót, még a táskámat sem tettem le, máris bekapcsoltam a számítógépet. Igyekeznem kellett, mert öcsém, aki abban az időben átmenetileg nálam lakott, állandóan a gép előtt ült, odakötötte a munkája. Ki kellett használnom minden lehetőséget, amikor éppen nem volt itthon. Öt perc múlva már a billentyűket nyomkodtam.
- Geneológia… vagy… családkutatás… Beírom a keresőbe, hátha a múltkor elkerülte valami a figyelmemet… iggen… ez az… ez az… enter. - motyogtam magam elé. Emlékszem, határozottan izgatott voltam, és még azzal a kis tompa fejfájással sem törődtem, amely már napok óta kellemetlenül kínzott, és amelyet az egyre emelkedő hőmérsékletnek tulajdonítottam. De aztán megfeledkeztem az egészről, mert hirtelen ráakadtam arra, amit kerestem. Sietve firkantottam bele noteszomba a következő sort: „egyházi és állami anyakönyvek”. Örültem az új információnak, mert már hetek óta hiába jártam a különböző önkormányzati hivatalokat, nem jutottam apám nyomára, sőt semmiféle eredményre. Személyiségi jogokra hivatkozva mindenhonnan elutasítottak. Őszintén bevallom, elkenődtem. Már-már odajutottam, hogy hivatásos családkutatót bízok meg, amikor hirtelen korszakalkotó ötletem támadt.
- Hát persze! Hirdetés! Hogy ez eddig nem jutott eszembe! Ez talán segíthet! – csaptam a homlokomra, és megnyitottam a szövegszerkesztőt.
- Hátha valaki felismeri az adatok alapján! Igaz, nem túl sok, de talán mégis valami. Mi is volt azon a sírfeliraton? - próbáltam visszaemlékezni arra a bizonyos misztikus nyári napra. Behunytam a szemem. Szemhéjam mögött, mint egy fénykép tűnt elő a bevésés. „Visy János, született: 1924. február 23. - meghalt: 1958. november 8. Béke poraira”.
 
***

- Már vagy kéthete feladtam azt a nyomorult hirdetést, szinte minden napilapban megjelenik, és tessék! Semmi! – bosszankodtam.
A sikertelenség kezdte kedvemet szegni. A fejfájásom is tartósnak bizonyult. Reggelente összetörten, fáradtan ébredtem, pont úgy, mintha egész álló nap talpon lettem volna. És az álmok! Azok meg egyszerűen megrémítettek. Állandóan utaztam, ismeretlen helyeken jártam, idegen emberekkel találkoztam, kerestem, kutattam és rejtélyes módon valahogy mindig az ágyamba jutottam vissza. Nem múlt el éjszaka, hogy ne így történt volna. És az a furcsa, tölcsérszerűen ereszkedő ködféle…
 - Iszonyatos. – keseregtem a halántékomat nyomkodva, és egy erősebb fejfájás csillapítót próbáltam előbányászni, amikor hirtelen csöngettek. Kóvályogva nyitottam ki az ajtót. A küszöbön a postás állt.
- Jó reggelt kívánok! Levelet hoztam. – nyújtott felém széles mosollyal egy kissé sárgás borítékot.
- Jó reggelt! Végre! Remélem jó hírek! – vettem el tőle a levelet, és egy pillanatra megfeledkeztem a már kezemben lévő tablettáról. Csak miután magamra maradtam, kezdtem szemügyre venni a küldeményt. Az első, ami feltűnt, hogy nem volt rajta feladó.
- Ez furcsa! Ki írhatta? – vontam össze szemöldököm kíváncsiságomban, és tovább vizsgálgattam, forgattam a borítékot. Hirtelen megakadt a szemem a bélyegen.
- Miiii?! Harmincfilléres??? Manapság?!
Utoljára gyermekkoromban láttam ilyet. Igen, annak idején volt is egy sorozatom… Akkor volt az Európa Bajnokság… Apától kaptam… A visszaemlékezéstől rosszullét környékezett. Sietősen feltéptem a ragasztós szélű papírt. A levél rövid volt. Gyerekes írással mindössze ennyi állt benne.
 
„Apa ma reggel kiabált anyával, aztán megütötte. Anya sír. Segíts! V.J.”
 
Azt hittem, káprázik a szemem. A szám kiszáradt, és meg kellett támaszkodnom az ajtófélfában. Szédültem. Egy pillanatra lehunytam a szemem, majd amikor kinyitottam, félve pillantottam a bélyegzőre.
- 1958. november 8. – ez állt a lenyomaton.
- Ez… ez képtelenség! Ez… ez egyszerűen őrület! – dobolt a fejemben. Most már le kellett ülnöm, nem bírtak el a lábaim. Rogyadozva ereszkedtem le a pamlagra. Kezemben tartottam a levelet, és csak bámultam…
- Istenem! Én írtam… Én írtam ’58-ban… - hajtogattam magamnak egyre, hátha attól jobban elhiszem.
Észre sem vettem, hogy a pirula közben kiesett a kezemből, és a szekrény alá gurult. Aztán egyszerre világos lett minden. Az összefüggéstelen jelek egységet alkottak. A temető, a tölcsérszerű massza, a fejfájás és Katinka csacsogása… Mind, mind értelmet adtak gyötrő „álmaimnak”. Rájöttem, hogy részt vettem a világ legizgalmasabb, legrejtélyesebb utazásában, ami nem volt más, mint egy Eisteni feltételezés a relativitás elméletében. Az idő önmagába való visszafordulása.
Gondolataim annyira lekötöttek, hogy sem az óramutató többszöri körbejárását, sem a fejem felé ereszkedő tölcsérszerű ködöt nem vettem észre.
 
***
 
Csak akkor ocsúdtam fel, amikor az úttesten majdnem elütött egy Subaru 360-as. Alig tudtam félreugrani.
- Te… te… kis köcsög! – kiáltottam az ijedtségtől indulatosan, tőlem szokatlan durvasággal. Mivel azonban a vezető rám sem hederített, csak mosolygósan visszaintegetett, lemondóan legyintettem. Akkor láttam meg, hogy az Operánál állok. Golyóütötte oldaláról egy lemállott plakátdarabot lenget a szél, rajta az írás: MSZMP KB program 1958.
- MSZMP KB… 1958. - olvastam újra, és még magamhoz sem tértem meglepetésből, amikor újabb ért. Egy lefékező Volgából egy férfi ugrott ki. A lélegzetem is elállt a csodálkozástól. Megszólalásig olyan volt, mint én. Illetve én olyan, mint ő… Alig, hogy kiszállt az autóból, az Operaház főbejáratánál álló libériás férfi máris kiabálni kezdett neki.
- Visy! Maga még itt?! Már rég el kellett volna indulniuk! Még a végén lekési a művésznő a fogadást! Nagyon jól tudja, hogy… – szóáradatának egy érkező taxi vetett véget.
- Az apám! – villant át rajtam a felismerés – Csakis ő lehet! - Tágra nyílt szemmel bámultam rá. Azt hiszem, tetszett az öregem, aki persze jóval fiatalabb volt nálam. Gyorsan behúzódtam egy eldugott szegletbe. Ebben a pillanatban nagyot dobbant szívem. Az utca túloldalán észrevettem anyámat. Szegényes öltözékében egy hirdetőtábla mögül leselkedve álldogált. Le sem vette szemét apámról. Összeszorult a szívem.
Ekkor kinyílt az Operaház ajtaja. Gyönyörű, jól öltözött, szőke nő libbent ki rajta, és egyenesen az apám nyakába ugrott. Szerelmesen összefonódtak.
- Fruzsina! Drágám! – ölelte szorosan apám, és szenvedélyesen megcsókolta. 
- Mindjárt jön Lili művésznő is, csak leszaladtam előre… Van egy ötletem! – hadarta sietősen a szőkeség, miután kibontakozott apám karjaiból.
- Na, mit találtál ki már megint?
- Ne bujkáljunk tovább! Szökjünk meg a fogadás után! Csak mi ketten! Megteszed?
Apám kissé eltolta magától, és a nő szemébe nézve, elkeseredett hangon mondta.
- Nem lehet. Értsd meg, drágám, nem lehet. Nem tudnám otthagyni őket. A fiamat… Őt nem. – jelentette ki elszántan, engem pedig elöntött a boldogság. Jó érzés volt hallani a szavait.
- De ő is a tiéd lesz! - simogatta meg apró, gömbölyödő pocakját a szőke nő, és szemmel láthatóan boldognak tűnt. - És nemsokára úgyis meglátszik… Nem titkolhatjuk tovább.
A helyzet akár idilli is lehetett volna, de mégsem volt az. A túloldalon ott állt porig alázva anyám. A jelenetnek egy tolldíszes dáma vetett véget, aki szintén az Operaház kapuján lépett ki, és a jöttére szétrebbenő pár felé igyekezett.
- Indulhatunk, János? – kérdezte pattogósan, mint aki megszokta, mindig az történik, amit mond.
- Hölgyeim, tessék beszállni! – nyitotta ki apám a kocsiajtót, és besegítette a két nőt.
Döbbenten álltam. Hallottam, ahogy apám beindítja az autót. És ekkor lassú, örvénylő mozgással hatalmas tölcsérszerű köd ereszkedett a városra.
- A köd! A csudába! Gyorsan! Cselekednem kell!
Visszaemlékeztem, mit mesélt Ilus nénje... Valaki kiszúrta a hátsó kerekeket. Durrdefektet kaptak, és egy éles kanyarban kivágódtak, majd nekicsapódtak egy fának. Apám a művésznővel együtt szörnyethalt, Fruzsina pedig elvetélt.
- Nem szabad megtörténnie! – kiáltottam fel, és őrült izgalomban kerestem a megoldást. A túloldalon valami hirtelen megvillant. Láttam, amint anyám, kezében egy nagy pengéjű konyhakéssel lopakodva közelít a kocsi felé.
- Anya ne! – üvöltöttem volna, de egy árva hang sem jött ki a torkomon. Minden egy pillanat műve volt. Már nem tudtam megakadályozni tettében. Csak álltam bénultan… Még hallottam, amint a művésznő türelmetlenül odaszól apámnak.
- Induljunk már János! Mire vár, az Isten szerelmére! El fogok késni!  Rohantam feléjük, ahogy csak a lábam bírta, de már nem tudtam semmit sem tenni. Elindultak.
- Apa! – dobolt a szívemben a kétségbeesés, és mint egy őrült, az ott parkoló taxiba ugrottam.
- Kövesse azt a Volgát! Gyorsan! Nem hallotta?  – hadartam ijedten az értetlenkedő taxisofőrnek, aki elváltozott arckifejezésemből talán megérthette, hogy valami nagy baj lehet, mert azonnal indított. Apámat bizonyára folyamatosan sürgethette a művésznő, mert nagyon nyomta a gázt. Egyszer szem elől is tévesztettük az autójukat, és csak néhány perc múlva, egy éles kanyarban értük be őket…
A látvány, ami fogadott szörnyű volt. A Volga egy útszéli fára volt tekeredve és égett. A tűz fénye vörösesre festette a sűrű, tölcsér alakú ködöt.
- Istenem! Nem sikerült! – szakadt ki belőlem, és zokogni kezdtem. Apám és Lilike már békében pihentek az út menti árokban, de Fruzsinát nem láttam sehol. Csak álltam, mint aki földbegyökerezett, és néztem azt az embert, akit egy napon találtam meg, és veszítettem is el örökre.  Könnyeimen át figyeltem apám rezzenéstelen arcát.
- Menjen, hívjon segítséget! Gyorsan! – üvöltöttem rá a halálra rémült taxisra, aki szemmel láthatóan örült, hogy feladatot kapván minél messzebb kerülhet innen.
Alig, hogy elment, nyöszörgés ütötte meg a fülemet. Az autó felől jött. Odarohantam. Fruzsina a két ülés közé beszorulva feküdt, fejéből vért szivárgott.
- Kérem… Segítsen… - nézett rám esdekelve, amikor meglátott. Néhány pillanatig csak néztem a nőt, aki elvette tőlünk az apámat… Bevallom őszintén, egyetlen röpke másodperc erejéig megfordult a fejemben, hogy sorsára hagyom. De ez valóban csak egyetlen másodpercig tartott. Aztán rögtön az öcsém jutott eszembe… A féltestvérem, akit nagyon szeretek… Nem! Nem tehetem meg! Neki élnie kell!
Bemásztam az autóba, és kiszabadítottam a magatehetetlen nőt. A karomba vettem, majd az út túl oldalán parkoló taxi felé igyekeztem vele, ahogy csak bírtam. Már majdnem odaértünk, amikor hatalmas robbanás rázta fel a környéket. Ijedtemben majd’ elejtettem a sérült nőt, s mikor hátrafordultam, már lángokban állt az autó.
- Édes Istenem! – sóhajtottam fel, s megbabonázva néztem a felcsapó lángcsóvákat. Aztán már csak a sűrű, vörös ködre emlékszem, amely hirtelen mindent befedett… Azt még tudom, hogy Fruzsinát a taxi hátsó ülésére fektettem, de aztán minden elsötétült előttem…
 
Mire reggel felébredtem, bizonyosan tudtam a kérdésemre a választ. Igenis, van élet a halál előtt. Csak mindenkinek másféle. Pont úgy, ahogy magunknak alakítjuk, hiszen mindez, csakis és kizárólag tőlünk függ, és ezt semmi sem bizonyította jobban, mint az, hogy amikor ugyanezen a reggelen nyöszörögve kinyitottam a szemem álmomból, fölém hajolva megláttam öcsém kedves, szőke üstökét.
- Nagyon aggódtam. Egész éjjel félrebeszéltél. Összehordtál hetet-havat,… Azért megjegyzem öregem, neked aztán van fantáziád! – veregette meg gyengéden a vállamat, amikor bágyadt mosollyal nyugtáztam a hallottakat.
- Álmok,… rémálmok… micsoda egy baromság!  - és elhatároztam, soha többé nem gondolok rájuk. - Ez a valóság, ami most van, és kész.
Kinyújtóztattam tagjaimat, kikászálódtam az ágyból, és kényelmesen elhelyezkedtem az étkezőasztalnál. Épp a tökéletes ellazulás jeleit éreztem magamon, amikor belépett az öcsém.
- Mindjárt indulok dolgozni, de előtte még gondoltam, iszunk egy kávét. - és kezében két csészével egyensúlyozva felém közelített. – Ja, és itt a mai postád, az előbb dobták be. – folytatta - Ne kérdezd, ki küldte, mert nincs rajta feladó, viszont a bélyeg igazán érdekes. – tette hozzá, én pedig döbbenten láttam, hogy letesz az asztalra egy kissé sárgás borítékot…
*** Vége ***

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://irasok.blog.hu/api/trackback/id/tr7423088

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása